Master's Theses
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Browsing Master's Theses by Author "Akinpelu, Michael"
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Item Open Access L'efficacité du programme de l'année à l'étranger pour les étudiants de français au Ghana: perspectives des professeurs et des étudiants(Faculty of Graduate Studies and Research, University of Regina, 2024-08) Anaglate, Joanita Aku Eyako; Akinpelu, Michael; Poplyansky, MichaelThe growing interest in learning French in Ghana has become markedly noticeable. This increase can be attributed to a strategic emphasis placed on French education by the Ghanaian government, driven by the country's close proximity to francophone neighbors like Ivory Coast, Burkina Faso, and Togo. Additionally, in April 2019, the Ghanaian government announced plans to adopt French as one of the nation's official languages, further bolstering this initiative. This study investigates the effectiveness of a Year-Abroad program in enhancing French language proficiency among students at Ghanaian universities. With a focus on oral competence, the research assesses linguistic improvements by comparing students' proficiency levels before and after their participation, utilizing the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). The interest of this research lies in providing a comprehensive evaluation of the program's impact on students' academic and linguistic capabilities. Additionally, it collects evaluations from French professors to gauge the program’s effectiveness and explores the necessity of ongoing program evaluation to ensure continuous improvement. The findings aim to guide stakeholders, including educational institutions and the Ghana Scholarship Secretariat, in refining the program to maximize benefits for students. This study not only influences educational policy and planning within Ghana but also offers insights for other English-speaking West African countries interested in similar language learning strategies. The ultimate goal is to determine the tangible benefits of immersive language experiences and to substantiate the allocation of resources towards such educational initiatives. Keywords: Year Abroad, French language proficiency, Language immersion, Linguistic skills, Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), French as a Foreign language (FLE).Item Open Access La perception des enseignant.es sur l’intégration des récits de la diversité dans les cours de français en milieu minoritaire pour promouvoir l’équité, la diversité et l’inclusion(Faculty of Graduate Studies and Research, University of Regina, 2025-03) Pain, Stephanie; Phipps, Heather; Schroeter, Sara; Akinpelu, MichaelCe mémoire vise à souligner le rôle important des enseignant.es en tant qu’agent.es d’équité et d’inclusion dans les cours de français en milieu minoritaire. Les récits de la diversité concourent au bien-être des élèves et soutiennent leur construction identitaire positive et l’apprentissage de l’altérité. Ils favorisent aussi l’apprentissage du mieux vivre ensemble, la communication interculturelle et la justice sociale. Toutefois, ils sont peu utilisés dans les salles de classe, car les enseignant.es rencontrent divers obstacles matériels, relationnels ou ne sont pas formé.es à la sélection de livres et de récits culturellement sensibles et pertinents. Cette recherche porte sur la pratique professionnelle déclarée d’enseignant.es de français du Conseil des Écoles Fransaskoises au Canada pour soutenir l’équité et l’inclusion à travers leur utilisation des récits de la diversité. Une vingtaine de participant.es ont pu partager leur perception à l’égard des récits de la diversité ainsi que leurs défis et succès d’utilisation de ces récits. La collecte de données s’est faite par le biais d’un questionnaire en ligne. Les résultats de la recherche soulignent que les enseignant.es ont une perception mitigée à l’égard des récits de la diversité. L’analyse de contenu des données qualitatives a confirmé que l’utilisation des récits de la diversité est influencée par les croyances personnelles et le degré de connaissances des enseignant.es sur ces récits. Elle met également en lumière le rôle des postures pédagogiques des enseignant.es (Bucheton & Soulé, 2009) sur leur utilisation des récits de la diversité. La recherche conclut que les enseignant.es bénéficieraient de formations engageant leur réflexivité, afin de s’ouvrir à l’utilisation des récits de la diversité et se familiariser avec les questions et enjeux liés à la diversité. Les résultats montrent que la priorité devrait être accordée à des formations sur les récits autochtones et la reconnaissance des philosophies autochtones, l’enseignement culturellement sensible et pertinent ainsi que l’enseignement anti-raciste pour sensibiliser et préparer les enseignant.es à utiliser des récits de la diversité sachant que les littératures favorisent l’apprentissage, le tissage de relations et la transformation sociale afin de créer une société juste et équitable.Item Open Access Le français en Sierra Leone : apprentissage et développement du capital humain(Faculty of Graduate Studies and Research, University of Regina, 2025-05) Ndukauba, Jorim Chinaemerem; Akinpelu, Michael; Melançon, JérômeAfter a brutal civil war, different Sierra Leone governments prioritized education, launching different education policies and programs to provide quality basic and secondary education, reduce poverty and enhance resources in public and government-assisted schools. This research aims to answer the following questions: What is the status of French teaching/learning in basic and secondary education in Sierra Leone? How can learning French contribute to the development and strengthening of human capital in Sierra Leone? Using the approaches developed within human capital development theory, this qualitative method study prioritizes semi-structured interviews. An overview of French language teachers' views, beliefs, and experiences with teaching and learning French is given by the study. It demonstrates that schools deal with instructional challenges, insufficient government initiatives, and unfavorable attitudes toward the French language. Teachers are conscious of the dearth of possibilities for professional growth as well as financial and logistical resources. However, the study shows that with inclusive and successful educational policies and practical steps, human capital development through French teaching/learning is achievable in Sierra Leone. Keywords: Language in education policy, French as a Foreign Language in Anglophone Africa, curriculum, task-based approach, communicative approach, human capital development